5/Korea/slider1

Pinterest

Daun Sup Tahan Berbulan Dengan Cara Penyimpanan Yang Betul | Daun Sup | Resepi |

 Biasanya kalau beli daun sup ini mesti akan pakai sikit saja. Kita beli bukanlah nak dipakai banyak pun. Kadang kala itu bila dah beli seikat pakai pun tak habis. Nak dibuang rasa rugi pula. Kalau nak tanam pun risau tak menjadi. (siapa lah agaknya ya :P)..



sumber


Masalah ini bukan dalam kalangan mak-mak saja yang pening kepala, Fana pun pening. Apa lah nak dibuat dengan daun sup selebihnya itu. Tak nak lah buang saja. Kalau simpan pun kena ada cara dia juga. Salah cara penyimpanan alamatnya layu dan buruk lah daun sup itu.


Jadi, untuk memudahkan dan jimat kerja dapur mak-mak kita ini, jom kita tengok cara yang betul nak simpan daun sup. Boleh guna dalam tempoh yang lama dan yang penting jimat!!


Cara Simpan Daun Sup

Cara simpan daun sup ini boleh untuk segala jenis daun. Haa, cubalah. Tak kisahlah daun apa pun, yang penting simpan dalam bekas yang kedap udara atau pun plastik yang boleh seal.


Langkah-langkah :-

  1. Daun ini atas kehendak masing-masing nak dipotong atau tidak. Apa yang penting basuh dan toskan air sehingga kering sedikit.
  2. Isikan daun sup yang telah di tos kering ke dalam bekas atau plastik kedap udara.
  3. Kemudian simpankan daun sup ke dalam peti sejuk.
  4. Elakkan sejuk beku daun sup bersama air di dalam bekas (supaya senang kita nak ambil dan tidak ada yang beku seketul besar).
  5. Untuk masakan boleh lah digunakan mengikut amount yang diperlukan dan simpan semula. Daun sup yang disimpan di dalam peti sejuk beku mampu bertahan selama beberapa bulan tanpa rosak.


Dijadikan Kiub Daun Sup

Untuk cara yang lebih mudah, boleh lah gunakan cara ini. 


sumber


Langkah-langkah :-

  1. Potong daun sup mengikut size yang bersesuaian dengan bekas kiub ais.
  2. Sediakan bekas kiub air batu tidak kira apa bentuk. Letakkan daun sup di dalam bekas kiub ais (amount yang bersesuaian untuk masakan).
  3. Tuangkan air yang bercampur dengan lemon untuk mengekalkan kesegaran daun sup.
  4. Simpan di dalam freezer sehingga benar-benar beku.
  5. Kemudian keluarkan kiub daun sup daripada bekas dan simpan di dalam bekas atau plastik kedap udara. Cara ini lebih mudah jika hendak memasak dan sedia untuk digunakan. 


Sekian saja perkongsian ini. Semoga bermanfaat dan boleh dipraktikkan oleh semua orang. 


credit : Mingguanwanita

12 comments

  1. Wow, tips yang menarik. Pertama kali dengar tips macam ni. Good job fana 👍🏼

    ReplyDelete
  2. terima kasih tips ni, sangat berguna untuk mak-mak yang selalu hadapi masalah daun sup beli pastu kering atau busuk jer simpan dalam peti

    ReplyDelete
  3. Perkongsian yang bagus utk memelihara daun sup agar tidak layu... boleh la try...

    ReplyDelete
  4. Serious tak pernah terfikir ini cara terbaik untuk simpan daun sup agar kesegarannya terjaga... Thanks for sharing this good information...

    ReplyDelete
  5. Betul³... Selalu beli banyak, pakainya sikit jer. Kita selalu simpan sikit jadi ice cube. Good tips

    ReplyDelete
  6. Saya ada tengok tips ni kat youtube. Nak buat tak buat-buat lg. Tp bila tengok Fana dah buat. Esok nak cari bekas ais tu. Hahahaha

    ReplyDelete
  7. Tip and trick very useful utk kita semua. Thanks for this easy tip sure will try this at home. I love method dijadikan ice cube. Nice.

    ReplyDelete
  8. Thank you share tips ni. Bermanfaat sangat. Jimat daun sup buat gini

    ReplyDelete
  9. Bagusnya ada tips simpan daun sup macam ni. Kalau saya yang laki ni kan... kalau dah tak boleh pakai.. buang aje.. hehe.. pastu beli baru...

    ReplyDelete
  10. Ooo sama caranya dengan Sis buat, tapi Sis letak dalam bekas pakai buang saiz dadih tu jee..senang sebab Sis sekali guna banyak..so kena bekas besar..

    ReplyDelete
  11. Jadikan kuib ais xpernah lagi. Biasa letak dalam peti balut dengan tisu je. Boleh try and compare jgk ni. Thanks share idea.

    ReplyDelete
  12. Bgs tips ni..baru tahu idea simpan daun sup dgn lebih lama..ilmu yg sangat bermanfaat utk elak pembaziran ni

    ReplyDelete