5/Korea/slider1

Pinterest

Cara-Cara nak buat serbuk colek kering dengan 4 bahan mudah! | Resepi Orang Kampung |


Kecur air liur rasanya nak kongsikan resepi ini. Dengar sahaja perkataan colek mesti terlintas di dalam fikiran ini colek mempelam. Macam Fana sendiri pun memang gemar sangat makan colek ni. Apatah lagi kalau makan dengan mempelam. Tidak kisah lah apa sahaja jenis colek sama ada colek kering atau pun yang berkuah.

Menikmati keindahan Bukit Panorama Sungai Lembing di Kuantan Pahang | Bukit Panorama | Sungai Lembing |






Setiap tangga mempunyai tahap kecuraman yang berbeza. Pada peringkat awalnya tangga sedikit curam dan penat sedikit. Selepas beberapa langkah korang akan menjumpai kawasan yang landai untuk berehat. Yang penting jangan biarkan perut kosong semasa mendaki.


Bukit Panorama, Sungai Lembing Kuantan


Bukit Panorama terletak di kawasan Sungai Lembing, Kuantan. Tidak jauh daripada pekan Sungai Lembing dan sangat senang untuk sampai ke lokasi pintu gerbang mendaki. Macam Fana dari rumah Kuantan (Sungai Isap) cuma perlu mengambil masa lebih kurang 30 minit ke 45 minit sahaj. Fana pun tidak pernah sampai kesini sebenarnya sepanjang tinggal di Kuantan :P. 

Kalau korang datang hujung minggu ke sini memang ramai. Bukit Panorama ini sudah menjadi salah satu daya tarikan tempat beriadah terutama bagi ahli keluarga pada waktu hujung minggu. Fana datang masa ini pun dah lewat sangat dalam 7:30 pagi. Tidak dapat lah hendak tengok awan kepal - kepal itu.


Cara-cara untuk ke Bukit Panorama


Dari Kuantan
  • 30 minit - 45 minit melalui jalan Sungai Lembing

Dari Kuala Lumpur
  • 3 jam - 4 jam melalui Lebuhraya Pantai Timur


Waktu yang sesuai beriadah di Bukit Panorama?


Orang kata kalau hendak tengok pemandangan yang cantik harus datang selepas subuh. Masa itu cuaca pun tidak panas dan tidak sejuk sangat. Bukit Panorama tingginya hanya 271 meter. Lagi tinggi dari Batu Caves (125 meter) dan lebih rendah daripada Bukit Broga (400 meter).
 
Kalau korang biasa melakukan senaman mungkin 30 minit sudah cukup untuk korang sampai ke puncak tanpa berhenti. Anggaran untuk yang pertama kali mendaki Bukit Panorama ini lebih kurang 40 minit-60 minit (jika banyak berhenti).

Bagi yang pertama kali mendaki jangan risau, trail bertangga ada disediakan sepanjang pendakian. Setiap tingkat pendakian juga disediakan tempat untuk berhenti rehat. Laluan sepanjang pendakian juga terdapat pemegang besi untuk menyokong sepanjang pendakian. 


Pemandangan Bukit Panorama


Kawasan sungai yang terdapat berhampiran dengan kawasan Bukit Panorama. 






Pemandangan dari atas Bukit Panorama yang sangat cantik dan menenangkan. Dapat tengok seawal pagi lagi cantik bersama awan kepal-kepal nya. Bagi yang merancang ingin mendaki Bukit Panorama Fana ucapkan SELAMAT DATANG :)

Makluman Bantuan Sara Hidup (BSH) | Jadual Pembayaran BSH 2020 dan Permohonan Rayuan BSH 2020 |


Beep~ Beep~ (Bunyi mesej masuk)

RM0 Anda (xxxxxx-xx-xxxx) TIDAK LULUS Bantuan Sara Hidup 2020.


Terkejut kita dapat mesej macam ni. Bila cek kelayakan hmm memang patut lah tak dapat pun. Sedih kan. Siapa yang lulus tu tahniah ya. Tapi nampak harini macam ramai juga yang tak lulus. 

Hari Raya Aidiladha dalam norma baharu mengikut garis panduan yang ditetapkan | Garis Panduan Ibadah Korban PKPP |

Hari ini bertarikh 31 Julai 2020 bersamaan : 10 Dhulhijjah 1441 H berlangsungnya Hari Raya Aidiladha. Tahun ini sambutan hari raya jatuh pada hari Jumaat. Alhamdulillah..


Tidak seperti tahun tahun sebelum, ibadah korban dilakukan seperti biasa. Akibat daripada jangkitan virus Covid-19 ni pihak kerajaan menghadkan aktiviti ibadah korban untuk setiap tempat bagi menjamin keselamatan orang ramai. Itulah norma baharu tahun 2020.

Bagi yang mengerjakan ibadah Haji pada tahun ini, terpaksa ditangguhkan kepada semua umat Islam di seluruh dunia. Cuma yang tinggal berdekatan tanah arab saja yang dibenarkan mengerjakan ibadah Haji. Pada tahun ini juga ibadah korban tidak dibenarkan bersesak -sesak. Hanya yang terlibat sahaja yang dibenarkan.

Oleh itu pihak Majlis Keselamatan Negara (MKN) telah menghadkan dan mengeluarkan garis -garis panduan untuk yang terlibat mengerjakan ibadah korban tersebut :- 


Garis Panduan Ibadah Korban Tempoh PKPP


  • Menghadkan tidak lebih 10 ekor haiwan bagi Masjid dan Surau termasuk lokasi korban yang dibenarkan oleh Pihak Berkuasa Agama Negeri -Negeri.
  • Digalakkan melakukan di rumah penyembelihan di bawah Jabatan Perkhidmatan Vaterinar dan rumah penyembelihan ruminan swasta yang dilesenkan.
  • Jumlah kehadiran sewaktu ibadah korban mengikut 20 orang untuk setiap ekor haiwan.
  • Jamuan makan di tapak korban adalah tidak dibenarkan kecuali makanan dibungkuskan.
  • Waktu ibadah korban diadakan selama 4 hari termasuk Hari Raya Aidiladha ,selepas solat Sunat Aidiladha dan 3 hari Tasyrik.
  • Mengambil kira Hari Raya Aidiladha jatuh pada hari Jumaat, ibadah korban digalakkan dilakukan pada hari kedua, ketiga dan keempat.
  • Bagi jamuan di rumah, TIDAK BOLEH melebihi 20 orang pada satu masa.
  • Individu yang masih dalam quarantine DILARANG untuk keluar dari rumah apatah lagi pulang ke kampung atau menunaikan Solat Sunat Aidiladha dan menerima tetamu.
  • Individu yang memakai wristband kuarantin melanggar peraturan yang ditetapkan, orang ramai diminta melaporkan kepada PDRM.
  • Elakkan 3S :-
    • Sesak
    • Sempit
    • Sembang dekat
  • Amalkan 3W :-
    • Wash (cuci)
    • Wear (pakai)
    • Warn (amaran)

**Bermula 1 Ogos ini Perdana Menteri telah mengeluarkan arahan wajib memakai mask jika berada di luar rumah dan ditempat -tempat awam. Diharapkan orang ramai mematuhi arahan dan mengikut SOP yang telah ditetapkan.